Vragen bij de Achterhoek Architectuurprijs 2012 (deel 3)

Het tweede deel van dit verhaal besloot ik met de opmerking “there must be someway out of here”. Misschien moet nagedacht worden over een andere opzet van de prijs. Niet al die middelmatige bouwwerken uitpluizen op wat er toch nog aan moois in te vinden is, maar er bijvoorbeeld een innovatie prijsvraag van maken, het geld besteden aan een aardige vergoeding en uitgebreide publiciteit voor een goed bouwidee, een extra budget voor ontwerponderzoek voor een belangrijke bouwopgave, een ontwerpwedstrijd alleen voor achterhoekse architecten op een belangrijke locatie, een cursus ‘opdrachtgeven in de bouw: een culturele taak’, te geven door de meest bevlogen architecten uit de Achterhoek. Enzovoort. Er zijn vast nog veel meer van dit soort activiteiten te verzinnen die sponsors meer opleveren dan een dubieus prijsuitreikingfeestje.

Waarom is de jury niet binnen gegaan in die prachtige doos van Cepezed, waar zij allemaal - unaniem! - zo enthousiast over zijn? De directeur zelf ontving ons vriendelijk, en apetrots liet hij alles zien. Inderdaad, ook binnen is het voorbeeldig uitgedetailleerde abstractie. Voorbeeldig ook omdat de opdrachtgever zoveel in de architectuur van zo'n simpele hal investeert. Het belang van architectuur wordt door deze opdrachtgever zeer goed begrepen. Hier geen crisis.

Goed, Cepezed heeft al genoeg prijzen gehad, en bovendien komen ze uit het westen. Maar waarom wél de schuur  van Grotenbreg en niet die van Giessen? Die laatste is van stro en leem, toch ook interessant: een nieuw bouwmateriaal, dat in eindeloze hoeveelheden beschikbaar is, misschien is zoiets belangrijker dan al die aandacht voor energie, dat is namelijk geen architectuur. 
Waarom heeft het fantastische appartementen gebouw van Maas het niet gehaald? Het is wat mij betreft de dikke winnaar, maar ja, sober is het niet. Het  lijkt wel van voor de crisis. Wat een lef! Daar wordt ik vrolijk van. Wat een lekkere woningen, én een prachtige Poort voor Ulft! Brutale ode aan de Oude IJssel!

Het lastige werk van een jury verdient waardering en de keuzes die zijn gemaakt zijn goed verdedigbaar. Maar het zou een goede zaak zijn als er nagedacht werd over de effectiviteit van al die prijzen en prijsjes. Laten we er iets van maken dat echt een stimulans is voor opdrachtgevers, die allen, altijd, alleen maar de hoogste kwaliteit willen, maar niet altijd  weten hoe ze daar aan kunnen komen. Met al die architecten die staan te popelen om hun expertise in te zetten moeten we daar toch iets aan kunnen doen !
Laten we er echt een steun in de rug van maken voor ambitieuze ontwerpers. Niet iets dat achteraf een stempel van ‘mooi’ zet, maar iets dat zelf kwaliteit genereert.

Deel 1 van dit verhaal vindt u hier en deel 2 hier. Bekijk ook de video's over een de Achterhoek Arcitectuurprijs 2012, zoals over Anet Schurink die uitleg geeft over de aula van het Ludger College.

reacties

stro en leem een nieuw bouwmateriaal? Dat valt wel mee. Althans, leembouw wordt in onze streken al 6000 jaar toegepast. De combinatie met strobalen is ook alweer ruim een eeuw oud.

reageren

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.